Kuvagalleria
Accelev v2, 8kW vaiheet yhdistävä latausasema
Tuotteen kuvaus
Kunto: Kuin uusi
Evtun Accelev v2 -latausasema, 8kW
Type 2 -latausasema, kolmivaihepistorasiasta käytettävä (16A tai 32A).
Latauskaapeli 5 metriä, Type 2 -pistokkeella.
Tosi hyvä apuväline niiden autojen kotilataamiseen, jotka eivät osaa hyödyntää kolmivaihevirtaa.
Yhdellä vaiheella lataavia autoja ovat käsittääkseni mm. Nissan Leaf, Citroen e-C4, Hyundai Kona, Kia e-Niro, Opel Corsa-e ja useimmat pistokehybridit.
Kaksi tärkeintä syytä, miksi tämä laite on hyvä:
1) Se yhdistää kolmivaihepistorasian kaksi vaihetta yhdeksi, autoon meneväksi vaiheeksi ja latauskuormitus jakaantuu siten talouden sähköliittymään tasaisemmin. Ja latausteho myös kasvaa!
Normaalisti yksivaihelataus kuormittaisi yhtä vaihetta, joka ylikuormittuu paljon pienemmällä virtamäärällä. Ylikuormitus polttaa sulakkeen.
Kolmivaiherasiaan kytkettävät laturit lähes joka tapauksessa käyttävät vaiheita suoraan, niitä yhdistämättä (toisin kuin tämä laite). Silloin yksivaiheinen auton lataus lataa edelleen, kuten yksivaiheisella matkalaturillakin eli yhdestä vaiheesta.
2) Laite osaa itse huomioida kahden käyttämänsä vaiheen jännitettä tarkkailemalla vaiheiden muuta kuormitusta ja siten muuttaa lataustehoa automaattisesti, mikäli tarvetta tai varaa on!
Tällainen jännitettä tarkkaileva kuormantasaus on helppo asennettava. Kaikki kilpailevat, kuormaa tasaavat laturimerkit sen sijaan tarvitsevat erikseen asennettavan mittauspisteen ja aina jonkinlaisen yhteyden mittauspisteen ja laturin välille -- hankalaa, eikä yhtä varmatoimista!
Oma esimerkkitapaukseni:
Lämmitän kotonani yöllä vesivaraajaa kolmivaihesähkövastuksella, joka voi ottaa enimmillään 9kW sähköä, 3kW/vaihe. 25A sähköliittymässäni riittää kapasiteettia yhteensä 17kW sähköä, eli n. 5,6kW/vaihe. Sähkölämmityksen ollessa päällä, voi turvallisesti käyttää sähköä samaan aikaan vain n. 2,6kW/vaihe. Ja todellisuudessa hieman vähemmän, koska ainahan jotakin sähkönmenoa voi tulla poikkeustapauksissa: ilmanvaihto, kylmäkoneet, hiustenkuivain, yösauna...
Aina kun laitoin Nissan Leafini Accelevilla latautumaan yöksi, ja vaikka sähkövastus oli samaan aikaan päällä, lataili auto n. 5kW keskiteholla: Aina, kun sähkövastuksen termostaatti hellitti tahtia, niin Accelev lisäsi auton latausta. Ja jos vaikka saunan laittoikin päälle ex tempore, Accelev jousti automaattisesti.
Leafin omalla matkalaturilla saattoi ikinä ladata ainoastaan 2,4kW vauhdilla ja hieman piti aina miettiä, että eikai vain sauna, hiustenkuivaaja, vedenkeitin, (ja ja ja) ja sähkövastus ole missään vaiheessa samaan aikaan päällä...
Takuuta voimassa 12.8.2026 asti.
Tuote on ostettu alunperin EV-asemalta, (8kW-versio):
https://evasema.fi/tuote/accelev-v2-6kw/
Muita tietoja laitteesta voit lukea em. sivulta. Jos on kysyttävää, voit ottaa myös yhteyttä!
Käyttäjäprofiili
Kirjaudu sisään, jos haluat nähdä profiilin ja lähettää viestejä.
Kirjaudu sisäänIlmoituksen metatiedot
Viimeksi muokattu: 14.5.2025 klo 13.10 ・ Ilmoituksen tunnus: 24625479