Kuvagalleria
Olmo maantiepyörä 55cm runko 180cm kuskille, tarakka+lokarit
Tuotteen kuvaus
Kunto: Hyvä
Merkki: Muut
Tyyppi: Maantiepyörät
Sukupuoli: Miehet
Myydään hyvässä kunnossa oleva maantiepyörä mallia Olmo Impact. Hyvämaineinen italialainen laadukas merkki. Uutena tämän tasoinen pyörä maksaisi nykyään kaiketi n. 1500 eur, tarakka+lokarit uutena n. 100 eur ja mukana tulevat varaosat uutena n. 100 eur, eli uutena olisi varmaan n. 1700e setti yhteensä. Osta siis tästä edullisesti hyvä maantiepyörä esim. työmatkakäyttöön tai retkeilyyn.
Erikoisuutena tässä pyörässä on lokasuojat, tukijalka ja tavarateline, joita harvoin maantiepyöristä löytyy, joten tämä sopii maantielenkkien lisäksi erinomaisesti esim. työmatkakäyttöön tai kevyeen retkeilyyn. Myyn pois, koska ostin gravel-pyörän ja tallista löytyy jo toinenkin maantiepyörä eikä tilaa tälle enää oikein ole.
Pyörää on huollettu hyvin ja vaikka se onkin jo n. 17v vanha, on se ikäisekseen hyvässä kunnossa. Tämä on ollut itselläni viimeiset n. 12v lähinnä kesäisin hyvän kelin työmatkapyöränä. Ensimmäiset 5v tällä on ajettu enemmän pitkiä maantielenkkejä, mutta sen jälkeen hankin toisen maantiepyörän, jonka jälkeen tästä tuli työmatkapyörä. Ajettujen kilsojen määrää vaikea arvioida, veikkaisin luokkaa 20 000 km.
Pyörällä on siis ajettu pääasiassa hyvällä kesäkelillä ja hyvin harvoin sateella - ei koskaan talvella. Alkuperäisiä osia ei pyörässä ole kuin runko, tanko, kammet, keskiö, vaihdevivut ja etu- sekä takavaihtajat. Muutoin pyörästä on ajan saatossa vaihdettu mm. ketjut ja takapakka useampaan kertaan, pienempi eturatas, etu- ja takakiekot, renkaat sekä tankoteippi. Isompi eturatas taitaa olla alkuperäinen, mutta aika vähän kulunut, koska olen ajanut yleensä lähes pelkästään pienellä eturattaalla. Ketjut, takapakka ja muu voimansiirto on hyvässä kunnossa: pyörässä nyt olevilla ketjuilla ei ole ajettu niin paljoa, että ne olisivat vielä venyneet vaihtokuntoon - ketjuvenymä-mittari ei mennyt lähellekkään ensimmäiseen 0.75 merkkiin asti, eli voimansiirtoa ei tarvitse vähään aikaan vaihtaa.
Perustiedot:
- Ostettu uutena heinäkuussa v. 2008 Velosportista, ostokuitti tallessa
- Paino 11,0 kg (sis. kaikki eli myös tarakka, tukijalka, lokarit, polkimet). Pelkkä pyörä ilman tarakkaa jne. kaiketi juuri alle 10 kg.
- Rungon koko: 55cm (XL). Olen itse 180 cm pitkä, inseam 86cm ja tämä on ollut sopiva koko. Mikään erityisen suurikokoinen runko tämä ei ole, vaikka onkin XL, vaan vastaa mielestäni aika lailla muiden valmistajien keskikokoisia runkoja, jotka sopii yleensä 175-185cm pitkille kuskeille.
Osien tiedot:
- Materiaali: etuhaarukka hiilikuitua, muutoin runko alumiinia
- Kammet/eturattaat: Campagnolo mirage / xenon ct 10 spd C10 5 arm, 50/34T, BCD 110mm. Kammet 175mm.
- Takapakka: Campagnolo VELOCE 10s 12-25
- Ketju: Campagnolo Veloce Ultra Narrow 10 spd
- Eturatas pieni: Shimano Ultegra FC-6750G 34T G (50-34T), toimii täydellisesti campagnolon alkuperäisen eturattaan korvaajana
- Eturatas iso: Campagnolo alkuperäinen
- Renkaat: Continental GP4000 23-622 (takana), Michelin Pro 4 endurance 23-622 (edessä). Paineet 6-8 bar.
- Kiekot: Campagnolo Khamsin Asymmetric G3 15C-622 (etu: 827g, taka: 1004g), ostettu v. 2016
- Tavarateline: Tubus Fly classic, kiinnitetty taka-akselin pika-linkkuun ja takajarrun kiinnikkeeseen. Tarakka kestää hyvin ainakin n. 10kg painon, ehkä jopa 20kg asti.
- Lokarit: SKS chromoplastic
- Pyöränmittari: Cateye Velo 7
- Pinnoissa 3M-pinnaheijastimet ja rungossa pari heijastintarraa
- Pro-kilikello ohjainkannattimessa
Rungon mittoja, voi heittää joitain millejä, mutta sinne päin:
- Satulan korkeus: 750mm (säädettävissä, tämä nykyinen korkeus)
- Istuinputken pituus: 550mm
- Vaakaputken pituus: 550mm
- Emäputken pituus: 165mm
- Takahaarukan pituus: 410mm
- Akseliväli: 1000mm
- Stack: 540mm
- Reach: 400mm
- Vaakaputken korkeus: 800mm
Mukana tulee myös paljon varaosia, joilla jatkat pyörän käyttöikää vuosia, eli kaikki nämä mitä näkyy kuvissa:
- Täysi uusi ja käyttämätön takapakka Campagnolo VELOCE 10s 12-23 ja ketju Campagnolo Veloce Ultra Narrow 10 spd
- Täysi uusi ja käyttämätön Missing link ketjulukko ja yksi muutaman vuoden käytetty ketjulukko
- Täysin uusi ja käyttämätön pienempi eturatas: Shimano Ultegra FC-6750G 34T G (50-34T)
- Käytetyt takavaihtajan rissat, jotka eivät ole kovin kuluneet, eli näitä voinee käyttää vielä
- Kaksi paikattua sisäkumia, pitää ilman, mutta näissä on paikat
- Kaksi vanhaa alkuperäistä pikalinkkua eteen ja taakse sekä uudempi lyhyempi pikalinkku taakse, jos irroitat tavaratelineen
- Alkuperäiset käytetyt vannennauhat
- Ohjekirjat ja alkuperäinen ostokuitti
Viimeisimmät merkittävimmät tehdyt huollot:
- Satulatolppa irroitettu ja rasvattu 2024
- Vaihdettu takapakka ja ketjut 2023
- Ulkorenkaat vaihdettu 2022 ja 2023
- Vaihdettu jarrupalat 2018
- Vaihdettu uusi pienempi eturatas 2017
- Vaihdettu uudet kiekot 2016, samalla vaihdettu vannenauhat
- Vaihdettu uudet rissat 2013: Origninal jockey pulleys for Campagnolo 10-speed rear deraileurs
Vikoja:
- Koska pyörä on n. 17v vanha, on siellä tällä kulumaa ja naarmuja, mutta ei mitään murtumia tms. pahoja ajoa haittaavia vikoja. Maalipintaa on vähän kulunut joissain paikoissa runkoa ja tarakkaa, mutta lähinnä kosmeettisia juttuja.
- Oikeanpuoleisen vaihdevivun painike, jolla vaihdetaan takavaihtajaa pienemmälle rattaalle on ajan saatossa herkistynyt niin, että jos sitä painaa peukalolla liian kauan, vaihde vaihtuu useamman vaihteen kerralla vaikka ei pitäisi. Vaihdetta voi kuitenkin käyttää edelleeen hyvin, jos painiketta vain nopeasti hipaisee peukalolla. Kunhan tämän muistaa, ei vika ole korjaamisen arvoinen eikä hankaloita vaihtamista ollenkaan - näin tämä on toiminut hyvin jo vuosia.
Muuta:
- Koska maantiepyörissä ei yleensä ole kiinnikkeitä tavaratelineille tai lokasuojille, niiden kiinnitykset on hieman "improvisoituja". Tubuksen tavarateline on siis kiinni tavaratelineen mukana tulleilla kiinnikkeillä taka-akselissa, eli pikalinkku menee Tubuksen kiinnikkeiden läpi. Tarakassa olen käyttänyt mm. Ortlieb Back-Roller City -laukkuja, jotka toimivat tässä hyvin. Lokasuojat taas ovat ruuvi / nippuside -virityksillä kiinni. Etulokari on tukevasti alhaalta kiinni ruuveilla - etuhaarukassa on sopivasti alhaalla aukot, joista mahtuu ruuvit läpi. Kaikki nämä ovat kestäneet hyvin n. kymmenisen vuotta ja kestänevät jatkossakin. Lokarit ovat hyvin lähellä rengasta, mutta juuri riittävästi tilaa sinne jää renkaan ja lokarin väliin.
- Mukana tulevat satula ja polkimet kannattaa vaihtaa. Ne ovat täysin halpis-kamaa, koska siirsin käytössä olleet satulan ja lukkopolkimet uuteen pyörään, joten tässä on nyt kiinni vain jotkut, jotta pyörää voi halutessaan testata. Satulaksi kannattaa hankkia joku omaan takamukseen sopiva maantiesatula, esim. joku Pron n. 50 euron satula: https://www.bikester.fi/fi/articles/2821/maantiesatulat?sort=5
Toimitus vain nouto Vantaan Myyrmäestä ja maksu käteisellä tai etukäteen tilisiirrolla / mobilepayllä. Voi koeajaa asunnon pihassa, mutta jätä tällöin pantiksi vastaava summa käteistä tai puhelin ja henkkarit.
Käyttäjäprofiili
Kirjaudu sisään, jos haluat nähdä profiilin ja lähettää viestejä.
Kirjaudu sisäänIlmoituksen metatiedot
Viimeksi muokattu: 24.5.2025 klo 12.40 ・ Ilmoituksen tunnus: 25084685