Kuvagalleria
Ps4: Torment - Tides of Numenera (Day One Edition)
Tuotteen kuvaus
Tekijä: inXile Entertainment
Julkaisija: Techland
Saatavilla: Linux, Mac, PC, PlayStation 4 & Xbox One
Pelaajia: 1
Jos joku meistä putoaisi muutaman kymmenen kilometrin korkeudelta kadulle, tarina päättyisi roiskahdukseen ja sotkuun. Tormentin päähenkilön tapauksessa isku maahan on kuitenkin vasta tarinan alku.
Syykin tähän on selvä: pelin sankari on osa kuolematonta jumalaa, joka on kadonnut jälkiä jättämättä.
Eiköhän tästä seikkailu saada aikaiseksi!
Muutamaa vuotta sitten alkanut Kickstarter-buumi on ollut monella tavalla ristiriitainen juttu, mutta sen hyvät puolet ovat olleet erinomaisen hyviä. Kickstarterin avulla olemme saaneet monta sellaista peliä, joihin perinteiset julkaisijat eivät olisi koskeneet, mutta jotka osoittautuivat lopulta erinomaisen tervetulleiksi.
Tyypillinen tämän koulukunnan peli on hengellinen perillinen jollekin 90-luvun pelilegendalle, joka syystä tai toisesta vain jäi ilman toivottua ja kaivattua jatko-osaa. Tätä porukkaa on myös Torment: Tides of Numenera, joka on epävirallinen jatko-osa yhdelle kaikkien aikojen legendaarisimmista PC-roolipeleistä eli Planescape: Tormentille.
Tällainen lähtöasetelma voi helposti olla myös painolasti, sillä legendan tasolle on hankala yltää. Torment kuitenkin onnistuu tässä mainiosti.
Torment: Tides of Numenera
Yllä kuu, alla maa
Torment: Tides of Numenera alkaa erinomaisen mielenkiintoisesta asetelmasta. Pelihahmo avaa ensimmäistä kertaa ikinä silmänsä ja huomaa putoavansa kuusta kohti alla häämöttävää maan pintaa. Voisi kuvitella, että tällainen peli ei monta minuuttia kestä, mutta kuolema ei ole tässä tapauksessa kuin väliaikainen hidaste. Piakkoin käy ilmi, että pelaajan oudolle kuolemattomuudelle on hyvä syy. Hän on Muuttuvana jumalana tunnetun kuolemattoman olennon tuorein ruumis, jonka jumala on syystä tai toisesta hylännyt.
Jumala jätti jälkeensä ikään kuin läksiäislahjana pinon outoja voimia, kuten miltei ehdottoman kuolemattomuuden sekä kyvyn sukeltaa esineiden ja ihmisten kautta näiden menneisyyteen ja muuttaa menneitä tapahtumia. Yhdessä tähdenlennon putoamispaikalle saapuneiden uusien tuttaviensa kanssa pelaaja lähtee etsimään isäänsä, paikkaansa maailmassa ja vastauksia mieltään askarruttaviin kysymyksiin.
Tormentin tarina on pääosin mainiota tasoa, sillä se uskaltaa olla rauhallinen ja pohtiva. Peli ei hoppuile suuresta toimintakohtauksesta toiseen, vaan keskittyy aika perustavanlaatuisiin filosofisiin kysymyksiin ja niiden vastauksiin. Tämä tarkoittaa tietenkin, että luettavana on pienen romaanin verran tekstiä, joten lukemista kammoksuvien ei kannata vaivautua. Itse kuitenkin pidin Torment: Tides of Numeneran tarinasta ja sen oudoista hahmoista hyvinkin paljon.
Torment: Tides of Numenera
Yhtä paljon pidin myös hurmaavasta maailmasta, joka on jonkinlainen unenkaltainen happotrippiversio Maasta. Lukemattomat katastrofit ja sodat ovat paukuttaneet maapallon takaisin kivikaudelle. Menneiden aikojen ja sivilisaatioiden rauniot täplittävät alkukantaisten kylien ja asutusten ympäristöä, ja vähän väliä asukkaat löytävät reliikkejä menneiltä ajoilta.
Maapallon todellisuus on myös vähän hatarampi kuin nykyään, sillä sieltä sun täältä löytyy portteja ja repeämiä, jotka johtavat toisiin aikoihin, todellisuuksiin ja ulottuvuuksiin. Tällainen maailma on tietenkin mitä parhain tilaisuus kirjoittajille levitellä luovia siipiään ja näin on myös tehty.
Torment: Tides of Numeneran tarina vie pelaajaa toinen toistaan ihmeellisempiin paikkoihin. Eräs kaupunki on rakennettu jättimäisen biologisen olennon vatsaan. Toinen taas on muinaisen maagisen sodan seurauksena lipsahtanut irti ajasta ja heiluu nyt usean eri aikakauden välimaastossa. Eikä ihan joka fantasiaroolipelissä suinkaan päästä vierailemaan planeetalle eksyneessä avaruusmuukalaisten aluksessa opastamassa sen eksyneitä siirtolaisia kohti kotia.
Tällaiset yllättävät käänteet pitävät tarinan koko ajan tuoreena, koska pelaaja ei voi ikinä aavistaa, mitä seuraavan kulman takana odottaa.
Torment: Tides of Numenera
Torment ansaitsee myös suitsutusta siitä, että se on oikea roolipeli. Pelaajalle annetaan paljon tilaisuuksia rakentaa hahmolleen haluamansa kaltaista persoonallisuutta ja sitten toteuttaa sitä. Tarinan käänteet ja jopa ilmeisesti kokonaiset suuremmat juonikokonaisuudet muuttuvat merkittävästi pelaajan valintojen mukaan, mikä on aina roolipeleissä kiva juttu.
Tarinan, ja oikeastaan koko Tormentin, suurin ongelma on, että peli loppuu hyvin yllättäen. Olin itse aivan loppumetreille saakka varma, että lähestyin ehkä tarinan puoliväliä ja sitä suurta yllättävää käännettä, joka heittäisi alkupuoliskon rakentamat odotukset katolleen ja paljastaisi ne todelliset tavoitteet, joita sitten loppupelin ajan jahdattaisiin. Sen sijaan peli päättyi, kun pelikellossa seisoi 15 tunnin lukema.
Tämä tuntuu vähintään oudolta, sillä vielä muutamaa viikkoa sitten pelin kehittäjät lupailivat pelille 45-50 tunnin kestoa. En kuitenkaan aivan helpolla keksi, miten olisin voinut missata 2/3 pelin tarinasta. Sisällöstä todennäköisesti missasin paljonkin, sillä Torment on tehty pelattavaksi useita kertoja. Monet valinnat ovat toisensa poissulkevia ja näin yhdellä pelikerralla ei yksinkertaisesti voi nähdä kaikkea.
Torment: Tides of Numenera
Erilaista mekaniikkaa
Torment: Tides of Numenera ei ole tarinaltaan tai maailmaltaan mitään tyypillistä Dungeons & Dragons -kamaa, eikä se ole sitä myöskään pelattavuudeltaan. Inspiraationa on toiminut samanniminen pöytäroolipeli, jonka mekanismit on siirretty aika tarkkaan sellaisinaan tietokonepeliin. Ratkaisu toimii mainiosti.
Katso myös muut kohteeni! Ostajalle toimituskulut: 3,50e
Profiilin tiedot
Kirjaudu sisään, jos haluat nähdä profiilin ja lähettää viestejä
Kirjaudu sisäänIlmoituksen metatiedot
Viimeksi muokattu: 3.5.2024 klo 5.33 ・ Ilmoituksen tunnus: 383603